Sejlsport
C J F
Jeg har haft mange skibe i mit liv, for at nævne yderpunkterne har jeg haft en galease på 54 tons, ’Passaten af Grenå’ og i den anden ende en Banner 28 racer, men den båd jeg har haft længst en svensk MAXI 95 bærende navnet Niobe’. Jeg er opvokset i Ringkøbing og har sejlet en halv menneskealder på Ringkøbing fjord og Vesterhavet. i mine yngre år dykkede jeg fra en lille Slæbebåd Lille TuT ved mange af de Danske kyster, derefter købte jeg et skrummel af en stål båd Kishon’ der efter en brand lå til salg i Odense, læs dens historie her, den arbejdede jeg på i 8 år, fik en pæn båd ud af den, men jeg længtes efter en sejlbåd så jeg købte derfor en gammel HURLY 28 MoonWake’ som jeg havde i et par år derefter købte jeg en Banner 28 racer ’Exces’ , men efter et stykke tid fandt, jeg det for meget, at ligge på knæ når der sku’ skrælles kartofler, så derfor købte jeg en MAXI 95. Og sidst har jeg købt en Najad 34 Fortuna
Type.: Galease Konstruktør.: A. Møller i Dalsgård  Byggeår.: 1900 Byggemateriale.: EG på EG Længde.: 69,8 Fod  Dybde.: 6,1 Fod Brede.: 18,0 Fod Register tons.: Brutto 51 Ton Register tons.: Netto 34 Ton Ton DW.: 85 Kennings bogstaver.: OWAF (J 348) Motortype.: Grenå HK.: 64
  Passaten af Grenå Havde nær ruineret mig men, jeg blev mange erfaringer rigere Sammen med en god ven gik jeg på havnen i Grenå der lå hun sølle og forhutlet vi spurgte en mand på kajen hvem der ejede båden, det var ham, vi spurgte hvad den kostede, han svarede .! ja - jeg kan jo ikke forære den væk men 500 kr. og det er jeres, her burde vi ha’ blevet mistænkelige, men nej vi købte.! Det kostede os alle vore sparepenge lige indtil vi fik den solgt, tro det eller la’ være vi fik en flyvemaskine i bytte.
Type.: Motorskib (Dykkerfartøj)  Konstruktør.:  Bdr Nipper Skagen  Byggeår.: 19xx  Længde overalt.: 10 m  Længde i v.: 9 m  Dybde.: 2,0 m  Brede.: 3.0 m  Deplacement.: 7,81 t  Motortype.: Albin HK.: 250 Max Fart.:   8 kn  Kendingsbogstaver.: 5PWG
Diverse.: Ombygget Olie båd fra Hvide sande, indrettet til Dykkerfartøj Lille TuT var en rigtig arbejdshest, med den sejlede vi det halve Danmark rundt og dykkede, den var med da det store anker blev taget op ved Torsminde men har også assisteret Nordsø-værftet i Ringkøbing med mange søsætninger og buseringer Købt i Hvide Sande af Maskinsmed Svend Åge Jensen 1-10-1970 (100/100 erhvervet 6-10-71) Solgt til Claus Draiby (Vestjydsk Dykkertjeneste ) 22-nov.1972 Nuværende hjemsted Assens. Lille Tut er endnuen gang blevet solgt og er nu på mors
Passaten
LilleTut
Kishon
På vej gennem Kilerkanalen
1966
1970
1972
Type.: TSMY Konstruktør.: Brook Marine Byggeår.: 1944 Længde overalt.:  44’  Længde i v.: 40’  Dybde.: 4,5’  Brede.: 10’  Deplacement.: 18,6 t  Rig type.: Ketch Motor.: Russel Newberry  HK.: 2 x 36 Hk Max Fart.: 9,5 Kn
Købt i Odense Af Mekaniker Kaj Larsen den 1-12-1972 Solgt i Ringkøbing til ??? Ganer Toldsø ca 1-6-1982 Toldsø ville tage båden med til Grønland men det blev aldrig til noget derimod tog han Kishon med til Kerteminde hvor den har ligget i mange år med skiftende ejere, her sank Kishon i vinteren 2007 hvorefter den blev fragtet til Langeskov hvor den er hugget op,  læs hele kishons historie her
1982
Moonwake
Type.: Herley 27  Konstruktør.: Ian Andersen Byggeår.: 1974  Længde overalt.: 8,23 m Længde i v.: 6,09 m Dybde.: 1,22 m Brede.: 2,44 m  Deplacement.: 2,642 t  Rig type.: Masthead  Sejlmærke/nr.: 54  Sejlareal.: 49,4 m2  Motortype.: Britt bencin HK.: 10  Max Fart.: 6 Kn
Her det gode skib Moonwake der tjente mig i 2 gode år. Hun var ikke hurtig men meget tålmodig, også var hun min første rigtige kølbåd, med den gjorde jeg mine første erfaringer ud i sejladsens svære kunst. Købt i Ringkøbing af Malermester Svend Bonnichen den 4-6-82. Solgt i Ringkøbing til Ekspedient Steen Merrild den 15-9-83 Nuværende hjemsted Ukendt
Exses
Type.: Banner 28 Racer Speciel Konstruktør.: I. N. Glasfiber Haderslev Byggeår.: 1983 Længde overalt.: 8,5 m Længde i v.: 6,1 m Dybde.: 1,35 m Brede.: 2,94 m Deplacement.: 1,4 t Rig type.: 7/8 Sejlmærke/nr.: D 106 Sejlareal.: 34 m2 Motortype.: Yamaha 6 cs HK.: 6 Max Fart.: 6 kn. for motor
EXCES Banner 28 Speciel den havde jeg også i et par år Men den blev for sprælsk, ikke rart at ligge på knæ og skrælle kartofler. Og måske har jeg ikke rigtig vinder ånden i mig. Købt som ny i Haderslev 6-9.1983 ( Leveret til selvbyg i Uge 38 1983 )  Solgt til Direktør Ib Tage Hansen Kalundborg 1-9-1985
Diverse.: speciel indrettet med hvidt interiør 
Niobe
1983
1986
I året 1985 havde jeg gennem et halv års tid søgt over det meste af Europa efter en Maxi 95, det var slet ikke let i de år, priserne i Danmark var helt umulige, Sverige var ikke meget bedre, kun i Frankrig og Tyskland var priserne til min pengepung, transporten fra Frankrig var temmelig høj så jeg koncentrere min søgning i Tyskland. Jeg ville jeg jo gerne have en pæn og velholdt båd så betød det knap så meget, hvilket udstyr og elektronik der var om bord, jeg fandt nøjagtigt hvad jeg søgte i NIOBE der havde ventet på mig i den nordtyske by Travemynde, hun havde kun sejlet meget lidt, havde stået i hal hver vinter, og motoren var passet af fagfolk. Den blev købt, og i april 1986 sejlede jeg, med gode venners hjælp, hjem til Ringkøbing, det blev en lang forelskelse vi ejede Niobe i 21 år. Niobe blev solgt i foråret 2007 og sejler nu på Jegindø
Fortuna
2007
Vores nye drømmebåd som vi fandt i Elben i 2007 Type.:     Najad 34 Byggeår.:    1978 Længde overalt.:        10,3 m Længde i v.:   8.5 m Dybde.: 1,60 m Brede.: 3,10 m Deplacement.:   6.0 t Rig type.:      MH Sejlmærke/nr.:    D 163 Motortype.:       Vetus M174  HK.:  42 HK Max Fart.:     8 kn. f.motor
© c-j-f  2010
Kishon´s Historie
Click for at forstørre
CJF Min Familie Folk jeg mødte Kishon